Crestem o generatie de spectatori

De ceva vreme ma tot intreb ce e in neregula cu copii din ziua de azi. Si nu sunt eu singura care isi pune aceasta intrebare. Nu ii mai vad jucandu-se in fata blocului, nu mai aud rasete si tipete si galagia specifica a grupurilor de copii. Nu mai se sparg parbrize cu mingea, nu mai se sparg geamuri cu prastia. De fapt, multi dintre copiii de azi nici nu cred ca stiu ce e aceea prastie.

Daca totusi vezi copii pe afara prin fata blocului, ii vezi doar agatati de fusta vreunei mamici, bunici sau bone. Si nu vorbesc doar despre copii de 2-3 ani. Chiar si aceia deja de scoala se joaca supravegheati de ochii atenti ai insotitorilor. Deunazi am vazut tot asa, un grup de copii insotiti de un grup de adulti, in parcarea dintre doua blocuri. Copii nu prea se jucau unii cu altii, trageam mai mult spre insotitori, in timp ce acestia stateau la povesti si barfe. I-am numarat si am ramas surprinsa: erau mai multi insotitori decat copii. Si copii erau deja maricei (6-7) ani. Pai noi la varsta aceea eram cu cheia in gat si stateam afara de dimineata pana seara. Veneau parintii dupa noi cu nuiaua sa ne aduca in casa.

Prima data cand am observat chestia asta mi-am zis ca probabil nu se mai nasc atatia copii si de aceea nu ii vad eu. Bine, si asta e adevarat - a scazut natalitatea. Dar dincolo de aceasta problema, copii care totusi se nasc unde au disparut? Ei bine, acestia se gasesc in fata calculatorului sau a televizorului. Spectatori.

Dar, din pacate, statul ca spectator nu se opreste aici. Si atat de bine au invata sa stea si sa nu faca nimic incat nici nu mai stiu sa se joace. Nu stiu sa interactioneze nici macar cu o jucarie, dar'mite cu un alt copil sau cu un adult. Sigur, se poate argumenta ca acesti copii (aceia mai maricei, desigur) au mai multi "prieteni" in retelele lor sociale de pe Internet, dar se pot aceia considera cu adevarat "prieteni"?


Bineinteles, tendinta asta de a creste generatii de spectatori este benefica pentru unii. Ba chiar foarte benefica si eu cred ca daca continua sa se adanceasca va duce la moartea democratiei. Pai, ce poate fi mai ideal decat un om care sta si priveste, care nu se implica, care nu gandeste, care nu vorbeste cu ceilalti? E cetateanul ideal. Ii dai paine si circ (cum ziceau latinii) si e clientul tau pe viata. El va avea impresia ca e liber si fericit si cei care conduc lumea vor fi cu adevarat liberi si fericiti sa faca ce doresc. Stiu ca suna a "teoria conspiratiei", dar spre asta ne indreptam.


Pe final va las cu piesa Diferente (sau Copilaria lor vs. copilaria noastra), cantata de Leasa Dragos (ignorati limbajul licentios si ascultati doar celelalte versuri):



0 comentarii:

Trimiteți un comentariu