Cum jucam carti

Zilele trecute am jucat carti ore in sir, la un pahar de vorba si ascultand muzica in surdina. Din una in alta, am ajuns sa povestim si despre jocul de carti in sine. La noi la Arad (si in general in Ardeal) se folosesc mai mult carti din acelea unguresti (vezi mai jos foto) si in general jocurile pe care le jucam mai des sunt: Cruce, Septica americana sau Minti. Dar in afara de acestea jucate mai des, sunt o gramada de alte jocuri de carti pe care le jucam la un moment dat si le mai jucam din cand in cand.


Mie imi place la nebunie sa joc carti. Dar nu va imaginati ca imi place sa joc pe bani sau sa joc singura (sa fac pasiente). Imi place cand jucam mai multi la un loc (minim 4) si imi place cand se poate juca pe echipe. Asa distractia e mai mare.

Cel mai mult imi place sa joc Cruce (in 4, dar merge ok si in trei). Cand joci pe echipe e distractiv sa joci cu semne, chiar daca in mod normal nu se fac semne pe fata ci mai pe ascuns. E super sa vezi cum te poti intelege cu partenerul facand samnele si incercand sa ii arati celulialt ce sa faca sau pe ce sa se bazeze de la tine.

In afara de Cruce, cel mai mult jucam Septica americana. Asta fiindca e simplu de jucat si pot juca si copii. Septica e fain de jucat fiindca majoritatea il cunosc si chiar daca nu, poti sa ii inveti repede. Una e sa incerci sa ii explici cuiva cum se joaca septica si alta e sa inveti pe cineva cruce sau filcau. E un chin numai sa explici notiunea de "tromf" cuiva care nu are tragere spre jocul de carti.

Un joc la care ne distram copios e si Minti (sau Trombon). Ei, la asta, ca sa il joci ca la carte trebuie sa fii actor nu alta. Ideea e sa pari cat mai de incredere si onest si sa ii duci pe ceilalti de nas, in timp ce tu minti de ingheata apele fara ca cineva sa se prinda.

In afara de cele trei jocuri de mai sus e fain sa joci 66, Filcau, Chems, Popa Prostu' sau Septica romaneasca. Nu imi place sa joc poker. Nu ma intrebati de ce. Poate fiindca e prea serios. Mai merge un 21, dar nici acelea nu prea. Acestea sunt jocurile pe care le jucam din copilarie. Cartile folosite sunt cele unguresti, cu duba, ghinda etc, raspandite pe la noi; mai rar jucam cu celalalt tip de carti (cred ca ii zice tipul frantuzesc) cel cu trefla, caro etc.



Pentru cei care citesc acest articol, intrebare: Voi ce jocuri de carti jucati mai des (daca jucati) si ce carti folositi? Nu stiu cum se joaca prin Moldova si Oltenia si sunt curioasa. Zicea Frate'meu, care a facut armata la Bucale, ca bucurestenii  si ceilalti care nu erau din Ardeal nu au vazut carti de joc unguresti pana nu le-a aratat el. Nici nu stiau ce e ala tromf iar cand auzeau de duba ii lua rasul.

1 comentarii:

  1. Eu sunt din Moldova, mai precis Bîrlad, judetul Vaslui, am 23 ani si cand eram mic imi placeau mult jocurile de carti, iar acum ma plictisesc majoritatea dupa cateva jocuri, uneori si Pokerul.

    Din pacate majoritatea pe care ii stiu nu stiu decat Macaua (si e confuzie mare de reguli), unii si Septica Romanesc, altii nu stiu nici un joc. Popa Prostu' am mai jucat, si am si prieteni care joaca Poker des. Cu frate-miu inca mai joc Septica Americana.

    Mai stia si maica-mea unul pe care il jucam cand eram mici, nu-mi amintesc acum numele. De termenii dupa si tromf n-am auzit nici eu, dar auzisem ca aveti altfel de carti. In afara de mine, multi dintre prietenii mei nu spun pica, trefla, cupa si caro, poate pentru ca nu prea joaca carti.

    Mi-ar placea sa invat Kems, dar pe majoritatea amicilor mei nu-i pot convinge sa invete nici macar septica romanesc sau american.

Trimiteți un comentariu