Mica lectie de istorie - Marta-Astra Arad

Incepand cu ziua de astazi am sa introduc un nou serial, si anume "Lectia de istorie", unde am sa prezint diverse date, fotografii si povestioare despre locuri si oameni din Arad. Pentru cine nu stie, Aradul este orasul in care m-am nascut si in care locuiesc astazi - un oras cu un potential turistic [inca] prost gestionat - un oras pe care il iubesc pentru arhitectura centrului sau istoric, pentru parcurile de pe malul Muresului si pentru amintirile mele legate de acesta.

Pentru astazi va propun o incursiune in istoria cladirii de pe Calea Aurel Vlaicu nr. 43 - Fosta cladire administrativa a Fabricii "Astra" - construita in anii 1900-1910 si declarata monument istoric al Aradului.

Vedere de ieri:


Vedere de azi:



Cred ca putini oameni stiu ca prima fabrica de automobile din Romania (sau, ma rog, de pe teritoriul actual al Romaniei, la vremea aceea Aradul facea inca parte din Imperiul Austro-Ungar) a luat fiinta la Arad, in anul 1908 - Fabrica Marta (devenita mai tarziu Astra).

La solicitarea primariei din Arad de a se dota cu autobuze se primeste in 1908 raspunsul cel mai favorabil de la firma franceza Westinghouse din Le Havre (filiala a concernului american cu acelasi nume). Aceasta s-a oferit sa construiasca o fabrica pe terenul pus la dispozitie de primaria aradeana. Astfel a luat fiinţă firma Marta (Magyar Automobil Reszveny Tarsasag Arad), ca sucursală a firmei-mamă Westinghouse. Ridicarea cladirilor si instalarea utilajelor s-a făcut foarte repede, astfel incat un an mai tarziu, in1909 productia incepe. Pe langa motoarele pentru tractiune feroviara ce se fabricau aici, oferta de automobile era foarte cuprinzatoare: autobuze cu sau fara etaj, camioane de trei sau cinci tone sarcină utila. Din 1910 incepe fabricatia de autoturisme cu diferite caroserii: Dublu-Featon, Landolet, Limuzina, etc. Bineinteles, toate automobilele erau fabricate sub licenta firmei Westinghouse (sursa). Aici se produceau automobile atat pentru Budapesta cat si pentru uz local, cu timpul ajungand sa exporte in mai multe tari europene, inclusiv in Anglia. Asigurand conditii optime de munca, avand vestiare, spalatoare cu apa rece si calda, sala pentru servit masa, fabrica ajunge în 1913 sa lucreze cu 280 de muncitori.
 


Circa 150 autoturisme Marta au fost fabricate pana in 1912 cand firma franceză Westinghouse a dat faliment. Viitorul devenise sumbru si pentru firma Marta, dar salvarea a venit din partea firmei austriece Austro Daimler. Aceasta preia firma Marta si trece la reorganizarea productiei introducand modele noi de automobile de data aceasta sub licenta Austro Daimler. Modelul de baza devine un autoturism mai usor, folosit mai ales ca taxi in tarile Europei Centrale. In 1936 mai circula in Arad un taxi Marta ce parcursese peste un milion de kilometri, spre deplina satsfactie a proprietarului (sursa).



Bineinteles ca si camioanele Marta produse după 1912 erau sub licenta Daimler, purtand binecunoscuta stea in trei colturi. Intre 1909 şi 1914 au fost fabricate circa 650 de autoturisme si autobuze. In 1914 începe Primul Război Mondial si productia civila inceteaza, din 1915 pana in 1918 aici  fabricandu-se numai motoare de avion. Primul Razboi Mondial ia sfarsit in 1918 si Imperiul Austro-Ungar se destrama. Schimbari majore se produc si in activitatea firmei Marta. Relatiile cu fostii patroni se deterioreaza, productia aste dezorganizata. In aceste conditii ia fiinta societatea Astra – prima fabrica romana de vagoane si motoare. Aceasta s-a realizat prin unirea fabricii de vagoane Weitzer cu fabrica Marta.



In cadrul Societatii Astra, fabrica Marta a capatat denumirea de Fabrica de Motoare. Aici se construiau autocamioane, autobuze, autostropitoare, autoturisme, motoare cu benzina sau gaz metan, masini unelte de precizie precum si avioane. Avionul de recunoastere Astra-Porto, realizat aici după proiectul ing. Stefan Protopopescu a fost foarte apreciat de Armata Romana care a comandat 25 de bucati. In ceea ce priveste automobilele Astra, ponderea au avut-o camioanele si autobuzele, dar la comanda au fost executate cateva automobile luxoase.

In anul 1926 capitolul automobilelor fabricate la Arad s-a inchis definitiv. Toate utilajele au fost expediate la Brasov unde s-a infiintat Intreprinderea Aeronautica Romana (IAR).

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu